Allt börjar i det lilla!

Ännu är inte hockeysäsongen officiellt avslutad, men vi är redan igång och jobbar intensivt med framtida utmaningar, det är nu vi lägger grunden till vad som väntar kommande säsong. Ett intressant läge på kansliet, i styrelserummet och på sportchefens kontor. Vi tar små steg framåt för varje dag som går, och det är också den väg jag tror på. Lugnt och sansat, med kloka beslut. 

För egen del ser jag fram emot arbetet som väntar. Jag är fullt på det klara över att kraven är högre och förväntningarna större, en inspirerande utmaning. Den delar jag med många andra, det handlar om en bred uppslutning för att nå resultat. Även som tränare har man ambitionen om nya utvecklande steg, om stimulerande utmaningar att anta. Jag tror på rimliga krav, på sansade förväntningar och på en ödmjuk självbild. För mig, för laget och inte minst för klubben. Jag känner mig redo för uppdraget, förberedd på vad som väntar och det är med stort lugn och verklig inspiration jag närmar mig flytten till Oskarshamn.  

Jag upplever en växande och stärkt organisation i IKO, grunden för att utveckla även den sportsliga delen. En stark och passionerad ledarstab kring laget är av stor betydelse, med en tydlig samsyn på vägen vi skall vandra. Ytterst är det en fråga om att forma ett framgångsrikt lag, en trupp med starka personligheter och skickliga spelare. Det är främst en intensiv arbetsuppgift för sportchef Jönsson, men jag känner mycket väl till hans förmåga och skicklighet, och jag sitter med stort tålamod vad gäller den delen. Finns ingen anledning att agera kvickt för att stilla nyfikenheten, det är bättre med genomtänkta beslut. Det finns gott om tillgängliga hockeyspelare, men det är avsevärt viktigare att vi finner rätt än att vi hittar snabbt. Att bygga ett potentiellt framgångsrikt lag tar tid, och den tiden tar vi oss. 

Med en bred trupp och med rätt individer ökar våra möjligheter i en garanterat tuff säsong. Hockeyallsvenskan säsongen 11/12 ser ut att bli en utmaning om något. Låt oss återkomma med programförklaringen, men vi backar inte för att ta oss an utmaningen, så mycket vet jag. För mig som tränare finns många viktiga faktorer som påverkar våra möjligheter. Att vara vältränade och rätt preparerade är viktigt, och efter helgen drar vi igång med försäsongsträningen med den befintliga truppen, kompletterat med en del yngre spelare som dels är med för att själva närma sig seniorspel, men också för att sätta fart på övriga grabbar, skapa rätt dynamik i ett tidigt skede. Det handlar om att utveckla starka och uthålliga spelare, men också att tidigt skapa rätt kultur och tänk. Att formera en driven grupp där vi vågar ställa höga krav, men samtidigt visa stor tillit och skapa en skön miljö. Allt detta är viktiga delar i avsikten att skapa en framgångsrik atmosfär.

Tillsammans med laget kommer vi slita hårt för att skapa goda vanor och den rätta glöden inför säsongen, och jag hoppas vi får ett fortsatt starkt stöd från omgivningen. Vi är beroende av många människors engagemang, av passionerade människor i alla positioner. Allt börjar i det lilla, och just nu formar vi möjligheterna för framtiden.

Fredrik Söderström
Tränare IK Oskarshamn
[email protected]


Kommentarer
Postat av: Marie

Vad har vår nya sportchef och nya tränare för tankar kring öppenhet? Tommy Salo kunde konsten att göra reklam för klubben och skapa intresse genom regelbundna uttalanden i pressen, även på riksnivå. Sedan han försvann har det blivit tyst även om det blivit lite bättre mot slutet. T ex den här bloggen har varit en ny informationskanal. Dock förstås ganska undanskymd och osynlig jämfört med pressmeddelanden och dyl.

2011-04-13 @ 20:55:45
Postat av: The One

Hoppas ni inte tänkt sänka den sportsliga visionen. Vi hade en bra stomme att bygga vidare men nu verkar spets spelare efter spets spelare lämna klubben? Vad händer? Orolig!

2011-04-13 @ 21:47:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0